Focus bewaren als je hoofd vol zit met ideeën

Over het algemeen zou ik mezelf wel omschrijven als iemand die focus heeft en doelgericht te werk gaat. Maar die focus bewaren blijkt toch ineens lastig als je voor jezelf begint. In de opbouwende fase van mijn eigen onderneming, wil ik het liefst alles aannemen. Ik zie kansen en mogelijkheden en die wil ik het liefst allemaal aangrijpen. Iedere dag spreek ik wel weer iemand of lees ik iets waarvan ik denk “ja, leuk!”. Mijn enthousiasme sleept me van links naar rechts. Ik wil overal inspringen. Want het zou zo gaaf zijn als het iets wordt…

Durven kiezen

Nee, stop, focus! Dat gaat dus niet werken. Best een uitdaging zo als eigen ondernemer bekijken waar je je energie in steekt. Je moet echt durven kiezen en daar helemaal voor te gaan.

Er zijn zoveel mogelijkheden...

Ik startte Talent Minded als “talent ontwikkeling voor young professionals”. Persoonlijke ontwikkeling door een inzicht in jezelf, met name voor young professionals dus. Deels omdat ik zelf tot die doelgroep behoor en mijn ervaring matcht met die van mijn doelgroep. Ik snap de uitdaging, omdat ik die herken bij mezelf en bij vrienden, familie en collega’s om me heen. Maar daarnaast geloof ik ook echt dat juist deze doelgroep zoveel baat kan hebben bij een diepgaand inzicht in zichzelf. Het is de tijd van je leven waarin je veel meemaakt, jezelf ontwikkelt en keuzes maakt. Als er zoveel mogelijkheden zijn, is het soms even zoeken wat het beste pad is. Om die volgende stap te zetten, kun je wel een steuntje in de rug gebruiken. Ik in ieder geval wel.

Oké, young professionals dus. Maar in mijn zoektocht naar en werving van klanten, dacht ik toch al snel aan bedrijven. Als ik dan toch één bedrijfje binnen kon halen. Al was die maar klein, dan had ik toch ineens een, voor mij, grote klus. Dat zou zeker mooi zijn, maar dat was eigenlijk niet het plan. Mijn website is daar niet op ingericht. Het sluit niet aan bij het idee waarom ik Talent Minded begonnen ben. Kortom: het was geen bewuste keuze, en dat merk je.

Hernieuwde focus: Young professionals die hun volgende stap met zekerheid willen zetten

In een goed gesprek, wees iemand me daar laatst op. Als je alles doet, doe je eigenlijk niks. En als je niet duidelijk specialiseert en focus aanbrengt, weten mensen je niet te vinden. Je kunt je niet helder positioneren. Dat advies was eigenlijk heel logisch. Het is ook niet zo dat ik hier zelf nog niet over nagedacht had of dat anderen me dit advies niet ook al gegeven hadden. Ik zag gewoon niet dat ik al zo ver weggedreven was van de focus die ik ooit in het begin had. Na even slikken, (blijft toch een dingetje voor mij zo’n kritische blik van buiten), nam ik het advies ter harte.

Inmiddels ben ik weer helemaal terug bij de doelgroep waar ik het allemaal voor wil doen: young professionals die hun volgende stap met zekerheid willen zetten! Ik begon diezelfde middag nog met een doelgroep analyse, herschreef al mijn teksten, vroeg in mijn omgeving een aantal young professionals om hierop te reflecteren en deed er een nieuwe LinkedIn post uit specifiek gericht op de doelgroep. Binnenkort komt de nieuwe website komt online, waarin ook de aangescherpte positionering vorm krijgt. Hier ben ik echt enthousiast over en ook trots op. Dus voor nu vooral: vasthouden die focus!